Az intézmény kapcsolattartói elérhetősége:
- Ferenczyné Kerekes Edit - intézményvezető
- Mobil: +36 30 9835 694
A bázisintézményi cím adományozását igazoló oklevél az alábbi helyen érhető el.
A bázisintézményi működés keretében felajánlott jó gyakorlat, innováció az alábbi:
A „Jó gyakorlat” címe: Meseprojekt- Mesétől a kompetenciákig
A „Jó gyakorlat” eredete:
Egyéni szakmai múlt:
- 10 éves óraadói szakmai gyakorlat a Kecskeméti Tanítóképző Főiskolán, ,mese-vers módszertanból
- 16 év gyakorlatvezetés a Bocskai Utcai Gyakorló Óvodában
- 2001- óvodavezetői megbízás- Széchenyi Sétányi Óvoda
- 2002- Comenius 2000 minőségbiztosítási pályázat
2002- 2004- ig készült a Pedagógia program módosítása, a Commenius rendszerszemleltével.
A Széchenyi Sétányi Óvoda nevelőteszületével, konszenzuson alapuló új programot készítettünk. Ennek a fejlesztő munkának volt az innovációja a projektpedagógia bevezetése. Döntésünk alapja az volt, -szemben a TÁMOP3.1.4. négy elemre épülő projektjeivel-, hogy az óvodáskorú gyermekhez a mese az, ami a legközelebb áll!
- Olyan keretbe foglalja a tevékenységeket, tudás tartalmakat, amellyel a gyerek tud érzelmileg azonosulni
- A gyermek által ismert, értett világ által jut el a valódi világ megismeréséhez
- A tudás nem különálló szigetenként jut el a gyermekhez, hanem számára bejárható, egységes logikai szerkezetben, amelyet a mese biztosít
- Mindaz a képzet, fogalom, ismeret, amit ebben a keretben megismer az élmények, tapasztalatok és tevékenységek által beépül a játékába, attitűdjeibe, személyiségébe
- A mese megjelenítésében, bábozásban, dramatizálásban már működnek a tartalmakhoz kapcsolódó kompetenciák, természetes a mozgás, a hanglejtés, a gesztusok, az előadás, teljes az önkifejezés
Nagyon tudatos elméleti, mentális felkészítés volt a testületben 2 éven át, kötelező jelleggel, párhuzamosan működő munkaközösséggel, ahol az óvónői páros egyik fele a kommunikáción, másik a projekten vett részt.
Szakmai munkaközösségek:
- Projekt munkaközösség:
- projekt pedagógia elméleti megismerése, projekt készítés metodikája
- mese kiválasztás szempontjai, mese- projekt készítés metodikája
- ünnepek, jeles napok beépítésének lehetősége a projektbe
- meséhez kapcsolódó fejlesztő játékok készítése
- Kommunikációs munkaközösség:
- önismereti tréning
- konfliktus kezelés elmélete, konfliktuselemzés
- kooperatív technikák, kommunikációs tréning
A „Jó gyakorlat”bevezetésének dátuma: 2004.09. 01.
- Célcsoport, intézménytípus: Óvoda, általános iskola alsó tagozat
A „Jó gyakorlat” alkalmazási területei: Óvodai homogén és vegyes életkorú csoportokban, a 3-7 éves korú gyerekek esetében az óvodai élet minden területén, de módszer sajátossága miatt az általános iskola alsó tagozatában is sikeresen alkalmazható. A kritérium a meseválasztás, amiben elsődleges segítség a cél meghatározása, tehát az, milyen tudástartalmakat kívánunk átadni
A „Jó gyakorlat” megosztásának formája:Előadás, bemutatás, szemléltetés, hospitálás, dokumentumelemzés, műhelymunka, workshop
A „Jó gyakorlat” humánerőforrás,- eszköz-, és időigénye: nincs, ez módszer, melynek adaptálását, alkalmazását minden pedagógus képes elsajátítani. Külön eszköz szükséglete nincs! Csak annyi időráfordítást igényel, mint általában az anyaggyűjtési-, tervezési folyamat.
A „Jó gyakorlat”célja:
- A mese- projekt módszerével, a tevékenységstruktúra sokszínűségének megvalósítása, amely segíti a belső tanulási motiváció kialakulását, az önkifejezés kibontakozását, az alkalmazni képes tudás megszerzését, a kulcskompetenciák megalapozását.
A „Jó gyakorlat” leírása:
Pedagógiai hatás:
- Folyamatos tanulás megvalósulása:
- az egyéni érési ütem alapján történő bekapcsolódás lehetőségével
- a belső motivációra épített tevékenység biztosításával, amibe gyermek ott kapcsolódik be, ahol érzelmileg kötődik és akkor, amikor ő szeretne, így él a kíváncsiság, érdeklődés és a bizalom
- Élmények, tapasztalatszerzés és tevékenységekben való önkéntes részvétel:
- az egyéni képesség alapján történő bekapcsolódás, a felfedezés, találgatás, a tévedés szabadságának lehetőségével, a gyermek megismeri a siker örömét függetlenül attól, milyen képességekkel rendelkezik
- differenciált feladatvégzéssel, egyéni fejlesztés és problémamegoldás lehetőségével, az önállóság és kreativitás kibontakozásával
- egyenlő hozzáférés biztosításával- így a HH- HHH-s, SNI-s, BTMN-s gyerekek fejlődései max: 2-5 %- ban maradnak el a csoport átlagos fejlettségi szintjétől
- Szociális kompetenciák magas szintű fejlettsége
- az élmények közös megélésével
- a tevékenységekben történő kooperációval, elfogadják egymás segítségét és ők maguk is segítenek,
- az egymástól való tanulással
- magas szintű a konfliktuskezelés a gyerekek között
- Kommunikációs kompetenciák fejlettsége
- biztos képzetalakítás a tapasztalatok, élmények által, a konkréttól, az elvont felé haladás metodikájával
- az együttműködés, egymás segítése során jókedv, humor, tolerancia megnyilvánulása
- a mesélés-, bábozás-, dramatizálásra felkészülés, eszközkészítés és előadással
- verbális memória fejlettsége a hosszantartó folyamat által
- Személyes kompetenciák fejlettsége
- a siker, kudarc pozitív megélése a hibajavítás lehetőségével, egymás segítésével
- pozitív énkép alakulása- nincs olyan gyermek, aki ne tudná megmondani, hogy ő miben jó!
Amit az intézmény tud nyújtani az adaptáció segítéséhez:
- Testületi képzés- projektpedagógia
- Hospitálási lehetőség
- Műhelymunka- a projektháló elkészítésének gyakorlása
- Dokumentumelemzés lehetősége- Projektnaplók, hálótervek, hetitervek
- Worshop- meseprojekthez kapcsolódó fejlesztőjátékok-, készítés
Külön terem, IKT eszközök, flipchart tábla, projektor